Salam Maulidur Rasulillah Muhammad s.a.w : Tabung Haji dan EPF, Legacy Pelaburan Rakyat Marhaen..

Assalamualaikum w.b.t.,

Salam Maulidur Rasulillah Muhammad s.a.w. 12 Rabiul Awwal, 1433H : 5th. Febuary 2012.

Quiet for  some time due to, too busy with works since to many things need to sort out. It is common if working in private sectors, 3-5 people load equivalent to one people in industries. My promise to share information still pending so far, but I will blog part by part sooner. Year 2012 quite challenging for non-crony "rakyat" especially for those who works in private sectors and do  benefit  nothing from so called self declared "KERA-JAAN PRIHATIN" with "NEW-ECONOMIC MODEL".

Tabung Haji telah mewar-warkan bonus sebanyak 6% bagi tahun kewangan 2011. Apakah ini sudah memandai? Sebagai pelabur dan pencarum sudah pasti sedang mencongak-congak apakah sudah cukup bagus keuntungan ini atau masih rendah? Apakah pelaburan berasaskan syariah ini tidak cukup lumayan dan tidak sehebat saluran konvensional? (Rujuk laporan akbar di bawah: "Jamil said the bonus payout rate was deemed competitive, given that LTH’s investment profile was limited to syariah-based investments."

Bagaimana pula dengan dividen  EPF? Sejarah "pembayaran" dividen EPF/KWSP seperti di bawah:


2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011 (election sentimen
Forecast)
5.0%
5.15%
5.8%
4.5%
5.65%
5.8%
 6.0%????

Merujuk kepada  isu mutakhir berhubung wang EPF akan digunakan untuk "menyara" hutang/pinjaman perumahan yang diistiharkan oleh pM, sudah pasti wajar untuk pencarum KWSP merasa bimbang dengan caruman mereka. Dari tinjauan prestasi dividen yang diberikan kepada pencarum KWSP tidak pernah tinggi walaupun KWSP dikatakan mendapatkan keuntungan dari pelaburan mereka. Yang pernah kita dengar pelaburan tidak memberangsangkan kenapa?

KWSP seperti juga Tabung Haji, Amanah Saham dan sebagainya adalah di bawah kawalan kerajaan memerintah. Mereka yang menentukan dividen kepada pencarum. Aneh bukan?  Dalam pos sebelum ini juga pernah diwar-warkan, KWSP memberi hutang kepada kerajaan untuk menanggung kos operasi. Ini tidak termasuk lagi KWSP menyelamatkan pelaburan-pelaburan golongan tertentu dengan menanggung/membeli saham syarikat yang menuju jalan muflis atau menghidupkan syarikat-syarikat terpilih untuk terus hidup dengan bergaya.

Apa yang diperolehi  oleh pencarum KWSP hanya hampas dengan sedikit santan seperti ditunjukkan dalam jadual di atas. Santan siapa punya empunya? Jika KWSP benar-benar telus dan adil, maka tidak mustahil dividen yang dibayar adalah melebihi 10%-20% setahun. Malahan, pelaburan juga boleh dilakukan di syarikat yang patuh syariah. Bagaimana pencarum akan menjalani kehidupan setelah pencen nanti dengan dividen terkumpul diberikan kecil, sedangkan peningkatan kos kehidupan yang meningkat tanpa kawalan dengan kesan inflasi yang tinggi dari dasar kerajaan yang berat sebelah. Yang pencarum dapat mungkin hanya mampu bertahan setahun dua sahaja.   Namun apa boleh buat, pencarum tidak mempunyai kuasa untuk merubahnya melainkan mengubah kerajaan yang memerintah kepada kerajaan yang lebih telus dan adil.

Majoriti pencarum KWSP adalah dari kalangan pekerja-pekerja swasta yang membayar cukai pendapat yang tinggi. Bilakah keadilah akan tertegak. Kita ambil semangat roh perjuangan Rasulullah s.a.w. menegakkan agama Allah s.w.t. dan menyebar luas pemerintahan yang adil saksama sempena Maulid Rasul ini. Sama-sama kita tegakkan keadilan dengan menegakkan kerajaan yang lebih adil dan saksama di muka bumi ini. Anda semua adalah penentu dengan izin Allah azzawajalla.

Wallah hu 'alam.

----

MARANG: The public need not worry about their savings in the Employees Provident Fund (EPF) despite the money to be used to fund loans ...
thestar.com.my
thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/2/4/nation/10678576&s


3 days ago ... KUALA LUMPUR: The Employees Provident Fund (EPF) will channel RM1.5bil to the Federal Territories Foundation as part of a special ...
thestar.com.my
thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/1/31/nation/...sec...

Thestar: Saturday February 4, 2012

Tabung Haji declares 6% bonus


PUTRAJAYA: Lembaga Tabung Haji (LTH) has declared a bonus of 6% for 2011 amounting to a total payout worth RM1.67bil.
Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Jamil Khir Baharom said in a statement yesterday that the bonus payout was a 25% increase from 2010’s amount of RM1.33bil.
“Even though LTH will be making the bonus payout amounting RM1.67bil, it is being done with caution amid a challenging global economic environment,” he said.
Jamil said the bonus payout rate was deemed competitive, given that LTH’s investment profile was limited to syariah-based investments.
He also said that LTH posted revenue of RM2.2bil in 2011, an increase of 6% from RM2.06bil a year earlier.


Comments

Popular posts from this blog

Adakah Anda Tahu Apa Itu AKPK?

Pelepasan Cukai Taksiran Tahun 2022, e-FIling Cukai 2023 (Dikemaskini 20/DEC/2022)

Repair Master Boot Record (MBR) ACER MS Vista OS and Data Recovery