Assalamualaikum w.b.t.,

Hidup di dunia yang sementara ini banyak mengabui mata kita tentang matlamat kehidupan yang sebenarnya. Kita semakin terdesak dengan himpitan kehidupan dan berlumba-lumba untuk mencari kehidupan yang lazimnya lebih menampakkan keduniaa semata-mata.
Apakah ada di antara pelaburan yang semakin hari semakin kurang diberikan tumpuan? Namun, apakah kita menidakkan keperluan yang perlu kita sediakan di dunia bagi persediaan akhirat? Bagaimanakah pula pelaburan di dunia yang wajar dilakukan untuk persediaan akhirat kita? Wajar rasanya kita sama-sama bincangkan dan jadikan maklumat bersama ini sebagai panduan kita merentasi dunia untuk menempah tempat yang selesa di akhirat kelak, insyaallah.

Pandangan serta komen rakan-taulan, pak-pak ustaz, profesionalis, akauntan, hartawan, dermawan, pak/mak wan dan sebagainya boleh dikongsi untuk dijadikan panduan disamping memperkuatkan ukhwah sesama kita. Sila diemailkan pandangan anda ke mryteratak@gmail.com.


Wassalam.
5/11/2009
------------
Pemberitahuan: Semua maklumat di blog ini adalah pandangan peribadi melainkan dinyatakan sebaliknya. Sila rujuk kepada institusi atau badan yang berkaitan untuk maklumat lebih lanjut. Sebarang rujukan dari blog ini adalah risiko sendiri.Pengarang tidak bertanggungjawab di atas sebarang masalah yang timbul disebabkan oleh bahan diblog ini.

Saturday, September 7, 2013

Bagaimana Mengira Pulangan Tabung Haji?

Assalamualaikum w.b.t,

Sebelum membuat keputusan menyimpan atau melabur melalui Tabung Haji seharusnya kita memahami terlebih dahulu kaedah kiraan dividen / bonusnya. Tabung Haji juga tidak terlepas dari gengaman tangan-tangan ghaib yang memeras dan menyedut lahap hasilnya seperti mana tabung-tabung ASNB dan KWSP namun ianya adalah instrumen yang boleh diteliti terutamanya bagi umat Islam yang bercita-cita untuk menunaikan fardhu Haji. Bagaimanakah pengiraannya?

Berikut adalah kaedah pengiraannya dari laman web TH contoh untuk 2012:



Secara umumnya bonus tahunan dikira sama seperti dividen ASB, iaitu berdasarkan baki minimum bulanan tahun penilaian. Bonus khas bergantung kepada ehsan THG, dimana berasaskan minima bulanan untuk tempoh tahun (jumlah bulanan) tertakhluk kepada hebahan THG.

Jadual di bawah menunjukkan prestasi THG untuk tempoh 10 tahun yang lalu. Apakah lebih baik? Sukar untuk diramalkan kerana prestasi selalunya diistihar baik apabila hampir dengan pilihanraya. Jika tanpa pilihanraya apakan boleh ianya boleh diharapkan sebagai tempat untuk menyimpan dan melabur? 

 

 

No comments:

Post a Comment